torsdag 22. juli 2010

Smått og søtt

Jeg er ganske glad i søte ting. Etter at jeg begynte å spise skikkelig hjemmelaget mat har jeg imidlertid registrert at jeg har et langt mindre søtbehov enn jeg hadde tidligere. Om det skyldes at jeg får i meg flere næringsstoffer og fyller magen med ordentlig mat vites ikke. Uansett merker jeg at jeg aldri har behov for å gjøre dypdykk i godtedisken lenger. Hvertfall ikke den godtedisken som burde vært merket med dødningehoder på grunn av mengde kunstige tilsetningsstoffer.

Likevel er det godt å fullføre et godt måltid med en liten søt dings. Her er oppskrift på valnøttmarengser. Dette lager jeg relativt ofte, også fordi det er en ypperlig ting å lage når jeg har eggehviter til overs etter majonesproduksjon.



Slik gjør du
Pisk eggehviter stive. Deretter tilsettes halvparten brunt og halvparten hvitt sukker, tilsammen omtrent 50 gram pr. eggehvite. Valnøtter knuses med neven og ristes i panne, avkjøles skikkelig og piskes inn i marengesen.
Lag topper på stekebrett med bakepapir, stek på lav varme - ca 100-120 grader - i ca halvannen time. Jeg har funnet ut at det hos meg fungerer best å ikke bruke varmluft, men jeg er litt forsiktig med å anbefale noe for andre.

Dette smaker himmelsk til kaffen etter et måltid hvor dessert blir for kraftig.

Og når som helst ellers.

Anbefales dessuten også for de som ikke drikker kaffe.

3 kommentarer:

  1. Marengs er kjempegodt, og i Mariskål er det ekstra lekkert <3! Jeg lider forøvrig også av aïoli/marengssyndromet...

    Jeg bruker samme oppskrift som deg, men har også i en teskje eddik fordi jeg liker marengsene litt seige i midten. På min ovn funker det best med varmluft, men det varierer nok veldig, som du skriver. Man må bare prøve seg fram.

    En enkel måte å knuse nøtter på er å putte dem i en plastpose og kjevle til ønsket grovhetsgrad. Hvilket jeg fant ut sist jeg laget (med salte pistasjnøtter), etter å ha stått og hakket og knekket for hånd i alle år.

    SvarSlett
  2. Jeg har vært på jakt etter noe jeg kan lage av eggehvitene som også hos meg oftest blir til overs etter å ha laget aioli. Takk for tipset! Disse skal jeg prøve meg på :-)

    SvarSlett
  3. Jeg laget dem på lørdag (hadde i litt eddik som anbefalt i kommentaren over) og de var knallgode! Blogginnlegg med takksigelser og linking til deg kommer :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.