fredag 16. juli 2010

Variér med jordbærene

Noen leste kanskje det jeg skrev om Frukt og marengs?

Jeg forsøkte å lage noenlunde det samme med jordbær - også denne gangen på grunn av eggehvitteoverskudd etter at jeg hadde laget majones.


Det ble veldig godt, og her er hva jeg gjorde:

Jeg vasket, renset og delte en raus porsjon med jordbær som jeg la i en mellomstor ildfast form. Deretter laget jeg marengs med fire eggehvitter og 200 gram sukker. Jeg tilsatte et par teskjeer med eplecidereddik for å få seig marengs. Marengsen trykket jeg lett over jordbærene også stekte jeg det hele på 120 grader i ca 20 minutter. Laget med marengs var ikke så tykt, så man må nok teste ut steketiden litt avhengig av mengde marengs. Jeg brukte ikke varmluft denne gangen, og synes det var mer vellykket enn varmluft.

Det hele ble servert med litt jordbær ved siden av for ekstra friskhet.

Prøvesmakerne var veldig fornøyd, og jeg har lovet å lage det samme flere ganger. Måtte jordbærsesongen vare lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.