onsdag 22. september 2010

5 om dagen

[kjøkkentjeneste] er, sammen med enkelte andre utvalgte bloggere, utnevnt til "5 om dagen"-ambassadør i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt, Frukt.no.

Som dere muligens har lest ut av innleggene mine er jeg opptatt av å servere guttene mine sunn mat, bidra til at de får gode matvaner og videreføre tanken om at vi kan påvirke helsen vår positivt ved å spise den rette maten. Nå skal jeg også - offisielt - få mulighet til å påvirke leserne mine på samme måte. Jeg skal rett og slett forsøke å "blogge sunt". Noe jeg håper og tror både kommer min egen familie og forhåpentligvis mine lesere tilgode. Gjennom en nyopprettet kategori "5 om dagen" skal jeg komme med hverdagstips til hvordan man kan gjøre det enkelt å spise frukt og grønt daglig.

Helsedirektoratet anbefaler inntak av 5 om dagen, det vil si de anbefaler at vi spiser fem enheter med frukt og grønnsaker pr. dag, med en halvpart på hver.



I forbindelse med relanseringen av begrepet "5 om dagen" har Opplysningskontoret for frukt og grønt opprettet sin egen nettside, 5 om dagen. Her kan man finne råd og tips til hvordan man enkelt kan oppnå målet 5 om dagen, rett og slett tips til hvordan man skal få smarte vaner.

5 om dagen har også registrert sin egen side på Facebook og Twitter, som gjør det lettvint å få gode tips om hvordan vi kan øke det daglige inntaket av frukt og grønt. Trykk på "Liker" og invitér venner!

Jeg ble ganske sjokkert da jeg forleden dag leste at vi i Norge brukte 20% av matbudsjettet vårt på snop og brus. Av hver hundrelapp vi legger igjen på dagligvarebutikken går 20 kroner til unødvendig mat. Og ikke bare er det unødvendig - det er også skadelig i lengden. I tillegg klager vi over dyr mat i Norge og synes det er bortkastet å bruke penger på økologisk - det er iallefall mitt inntrykk.

Å kunne bidra til å påvirke folk i riktig retning gjør meg stolt og veldig ydmyk. Dette er nemlig et tema jeg brenner veldig for. Sunn mat gir glade barn, det er jeg rett og slett sikker på. Med tre gutter i voksealder ser jeg hvor mye traust, sunn og god mat gjør med dem i hverdagen. Og ikke bare har jeg fått en anledning til å bidra til å påvirke leserne mine, jeg er også i ferd med å opparbeidet meg enda større bevissthet i forhold til eget kosthold. Vi har for eksempel innført frukt og grønt i matboksen så langt det lar seg gjøre hver dag. (I en liten parentes kan jeg avsløre at jeg var sikker på at vi i familien oppfyllte vår daglige frukt- og grøntkvote - og vel så det. Etter litt refleksjon over temaet fant jeg ut at det ikke var tilfellet - så nå er jeg superinspirert til å endre egne matvaner også.)

Nypresset råsaft av eplene i hagen vår. Årets produksjon har vært omtrent 80 liter - så langt!



Dette skal bli gøy! Jeg håper på masse positive tilbakemeldinger, og tror dette kan bli ekstra bra dersom jeg får høre hva som er deres tanker om dette temaet. Legg gjerne igjen kommentarer i kommentarfeltet, eller dere kan sende meg en epost på kjoekkentjeneste@gmail.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.