torsdag 16. september 2010

Thailandskinspirert

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er god på asiatisk mat. Snarere tvert i mot. Jeg liker veldig godt å få det servert, men innser min begrensning på kokeområdet. Dessuten er jeg klar over at betegnelsen "asiatisk mat" er høyst upresis.

Når jeg får tilgang til frisk koriander tenker jeg imidlertid alltid på asiatisk mat. Av rent nostalgiske grunner. Da vi bodde i Oslo for mange år siden, lot vi ofte lommeboka styre valg av restaurant. Og særlig på slutten av hvert semester, når studielånet forlengst var brukt opp, hendte det likevel at vi gikk ut for å spise. Det aller mest økonomiske var å gå på en eller annen asiatisk restaurant for å spise "lunsj", hvilket var - og sikkert fremdeles er - tidenes beste tips på hvordan få seg en passende prosjon med god mat til omtrent en femtilapp. For det var faktisk akkurat femti kroner det som regel kostet.
Nok om prisen. Stamstedet vårt var en vietnamesisk restaurant i en av sidegatene til Torggata. Jeg aner ikke om den finnes ennå, men jeg husker at vi alltid fikk ferske fine grønnsaker der, litt mer spennende retter enn de tradisjonelle "kinesiske" man hadde tilgang til på den tiden og det var ennå såpass tidlig på nittitallet at fersk koriander ble sett på som noe nokså eksotisk. Yndlingsretten min var kylling med masse ingefær og andre grønnsaker, med en solid prosjon med hakket frisk koriander på toppen. Når jeg kjenner smaken av koriander tenker jeg derfor alltid på Oslo, min by, Tigerstaden med spennende gater, trikkeskinner man måtte passe seg for når de ble overkjørt med sykkel, sene lesekvelder, bladene på bakken om høsten - og alle spisestedene. Spisesteder som skulle testes ut med store begrensninger i lommeboken, men likevel med gryende interesse for mat og gode råvarer.

Det er derfor noe eget med koriander, synes jeg. Og denne gangen ble jeg inspirert til å lage en enkel gryterett som i beste fall kan kalles thailandskinspirert. Dette er altså ikke innlegget for den erfarne kokken (det er forresten ingen av innleggene mine), men kanskje det kan inspirere til en liten gryte med eksotiske innslag?

Slik gjør jeg
Aller først kokte jeg en Hå-kylling i passende stykker i vann. Kraften sparte jeg på, og den ble til base for en suppe senere i uka. Deretter freste jeg vårløk i biter, rød chili, hakket frisk ingefær, thaiasparges i biter og litt hvitløk i en stor gryte, og hadde på litt kokosmelk og rød currypaste etter smak. Bruk gjerne fiskesaus for god saltsmak. Jeg hadde ikke dette, og brukte bare salt for anledningen. Det er ikke nødvendig å bruke hel kylling som skal kokes først. Jeg gjør det fordi vi ikke spiser vanlige kyllingfileter, men det går fint an å lage denne retten med fileter istedet. Da kan de skjæres i biter og stekes i gryten sammen med grønnsakene.

Kok kyllingen til den er nesten ferdig. Den er litt vanskelig å rense da, men det går. Ha i store biter med renset kylling i gryten, smak skikkelig til og eventuelt tilsett mer currypaste. Ha i litt limesaft og revet limeskall.

Server med masse hakket fersk korianer på toppen og med ris til.

Jeg føler nok en gang behov for å presisere at dette på ingen måte er skikkelig "asiatisk" mat. Men det smakte godt, og er et alternativ dersom man ønsker seg noen av de eksotiske smakene. Kjøp forresten helst currypasten i en asiatisk forretning - den er mye bedre enn alternativene i ordinære dagligvareforretninger. Ellers synes jeg kombinasjonen lime, chili og hvitløk er utrolig god - det var det også denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.