mandag 18. oktober 2010

Hareragu

Vi hadde hare på lørdag. Det var første gang jeg tilberedte dette, men jeg håper ikke det blir siste. Mannen hadde skutt haren selv, og det gjør det ekstra gøy å tilberede det, synes jeg. Siden jeg har en forkjærlighet for gryter om dagen og siden høstferien gjør at jeg har ekstra god tid, bestemte jeg meg for å lage hareragu. Denne oppskriften er basert på noen forskjellige jeg fant på nettet.


Dette trenger du
1 hare
4 fedd hvitløk, knust og hakket grovt
1 løk, grovhakket
1 purre, skåret i tykke skiver
2 gulrøtter, skåret i tykke skiver
2 spiseskjeer hakkede soltørkede tomater i olje, evnt. 2 spiseskjeer tomatpuré
Olivenolje
En liten bunt frisk timian
Salt og nykvernet sort pepper
1,5 spiseskjeer kakaopulver (ikke tilsatt sukker)
4-5 dl rødvin
0,5 dl sherryeddik
Vann
Bladpersille til servering

Slik gjør du
Løk, hvitløk, purre, gulrøtter og haren delt i litt store biter legges i en vid bolle og blandes lett med hendene. Tilsett soltørkede tomater, fersk timian, salt og pepper. Hell over olivenolje og rødvin til det nesten er dekket. Dette settes kaldt, gjerne over natten, men minst et par timer. Plukk opp harestykkene og stek dem i olje i en gryte som tåler å stå i ovnen. Jeg sverger til Le Creuset-gryten, den er utrolig anvendelig til slike retter. Tilsett grønnsakene og stek lett til løken er gylden. Hell over marinaden som er igjen i bollen og tilsett resten av vinen. Hell over omtrent en dl vann og dryss over kakaoen. Rør til kakaoen er blandet ut i væsken. Kok opp og sett gryten inn i ovnen på 150 grader i minst to timer, eller til kjøttet lett løsner fra beina. Fisk kjøttstykkene opp av gryten og legg dem på en tallerken. Rens dem når de er tilstrekkelig avkjølt og legg kjøttet tilbake til gryten. Servér varmt.

Jeg serverte til grovmoset potetmos og pastinakkpuré med et dryss av hakket bladpersille og litt reven parmesan. Dette hadde garantert også vært godt til tagliatelle eller annen kraftig pasta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.