lørdag 6. november 2010

Risgrøt på lørdager

Da jeg var liten hadde vi risgrøt på lørdager. En fast tradisjon jeg brøt så snart jeg fikk bestemme selv hva jeg skulle spise til middag. Det er ikke yndlingsretten min, men ungene koser seg med grøt. Det hender derfor ennå at jeg lager lørdagsgrøt, når vi likevel skal ha skikkelig middag senere på kvelden. Grøt er ikke spesielt vanskelig å få til, men den kan koke over og brenne seg i gryten. Jeg lager derfor alltid grøt i ovnen, slik at jeg slipper både at den koker over og at den brenner seg.


Dette trenger du
2 dl grøtris
4 dl vann
1 liter melk
1 klype salt

Slik gjør du
Følg anvisningene på pakken helt frem til at risen har kokt opp med melken. Sett så gryten inn i ovnen og la den stå der. Temperatur og lengde avhenger av hvor lang tid du ønsker det skal ta. Forleden dag laget jeg grøt, og satt gryten inn i forvarmet ovn til 150 grader varmluft. Jeg skrudde av varmluften og senket temperaturen til 100 grader. Den trengte litt over en time for å bli klar. I kald ovn kan gryten settes inn om morgenen, og grøten spises etter jobb.

2 kommentarer:

  1. Godt tips.
    Jeg pleier å ha grøten i ovnen på 50 grader så står den der helt til det passer oss å spise den senere på dagen! Enkelt å greit. Glad jeg kan gjøre andre ting i mens i stedet for å røre og passe på at den ikke svir seg! ;)

    SvarSlett
  2. Jeg som alltid har rørt som en idiot og måtte passe på som en hauk for å unngå at det koker over eller svir seg. Dette blir bra :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.