tirsdag 9. november 2010

Vårt daglige brød

Jeg har alltid hatt store gjærbakstaversjoner. Hos oss har det vært mannen i huset som har stått for baking av brød og pizza. Med én gang matlaging involverte knaing av deig på kjøkkenbenken med masse melsøl har jeg kjent en liten uvilje. Da lysten på focaccia ble større enn motviljen mot elting og søling, bestemte jeg meg likevel for å gi det et forsøk.

Etter å ha forsøkt å bake både brød og focaccia og pådratt meg fremskriden hvetemelsavhengighet, fant jeg ut at det var mangel på rutine som tidligere gjorde gjærbakst til en uoverkommelig oppgave.

Jeg har bakt brød mer eller mindre hver dag siden januar. I tillegg til å spare mange penger, slipper vi å få i oss masse unødvendig salt og andre tilsetningsstoffer. At jeg har blitt kvitt mine bakeaversjoner er selvsagt en hyggelig bivirkning.



Denne bakeseansen inneholder ikke melsøl, ei heller usikkerhet knyttet til oppskrift, størrelse på form, steketid, heving, etterheving og alle andre spørsmål som tidligere dukket opp når jeg skulle bake. For meg har nok nettopp dette vært kilden til at jeg ikke likte å bake brød. Skal jeg bruke form? Skal jeg ikke bruke form? For det tilfelle at jeg skulle bruke form, hvor stor skal den være i forhold til deigen? Hvis jeg skal bruke form, har jeg form? Og hvor i all verden ligger den? Også videre. Som regel har jeg impulsivt bestemt meg for å bake brød og det har vært like spennende hver gang å se om vi har hatt gjær i kjøleskapet (sannsynligvis ikke, og har vi mot formodning hatt gjær, har den garantert vært for gammel), om vi har hatt mel, om vi har hatt andre ting man trenger når man skal bake brød.

Det viktigste er i grunn å ha litt tid. Rundt to timer trenger man, et kvarter til blanding av ingredienser og elting, en halvtime til heving, enda en halvtime til heving og ytterligere 35-40 minutter til steking. Resten av tiden som er igjen går med til rydding av de få tingene som har vært i bruk. Og det beste ved det hele er jeg ikke trenger å gjøre det skarve slag mens deigen hever, elter eller steker. Det er det diverse tekniske innretninger som tar seg av.

Altså, dette er et brød hvor tid, kjøkkenmaskin, diverse melprodukter, gjær, væske, litt salt, litt søtt og litt olje inngår i produksjonen. Og en form. Jeg har møysommelig prøvd meg frem og funnet ut at en liten avlang form (silikonform fra Tupperware) er perfekt til mengdeforholdet som jeg straks skal oppgi. Perfekt fordi det betyr lite søl, og perfekt fordi det er omtrent det som spises av brød her i huset i løpet av et døgn. Hvis man regner med en liten skalk til hønene.

Dette trenger du
Dette er grunnoppskrift til et brød i en form som tar 1,5 liter. Det er ingen konkret oppskrift på grovt brød eller loff, rugbrød eller havrebrød. Det er rett og slett det mengdeforholdet jeg bruker når jeg baker brød, og som gjør det så enkelt å slenge sammen noe om kvelden. Når forholdet mellom tørt og vått, gjær, fett, søtt og salt er på plass, er det langt mer overkommerlig å bake brød enn når man må begynne å finlese oppskrifter. Dette er rett og slett en liten hjelp på veien til å bli daglig brødbaker - uten at det oppfattes som stressende på noe vis.

7-8 dl mel (Jeg blander grovt og fint, ulike melsorter og havregryn. Blir aldri helt likt, men har funnet ut hva alle i familien liker. Prøv dere frem.)
3-4 dl lunkent vann
2 spiseskjeer olivenolje
25 gram fersk gjær (1/2 pk)
1 klype salt
1 spiseskje søtt (Honning, brunt sukker eller av og til også sirup. Kommer an på hva som står mest lagelig til.)

Slik gjør du
Mel blandes og gjæren røres ut i lunkent vann. Salt, søtt og olje tilsettes i melblandingen. Alt blandes. Jeg rører det hele litt sammen så jeg får opp alt melet, og lar kjøkkenmaskinen gjøre resten av jobben. Deigen står ca ti-femten minutter til elting. Jo lenger deigen eltes desto bedre blir brødet, er min erfaring.

Deretter settes bollen med deig på lunt sted i 30-40 minutter med plastfolie. Deigen has i formen. Siden deigen er ganske løs, bruker jeg slikkepott når jeg skal dandere den på plass. Settes på ny til heving med kjøkkenhåndkle over i 30 minutter. Stekes deretter i ovn på 200 grader varmluft i ca 35 minutter. Dette er perfekt for min ovn.

Gjærbakstaversjonen min er herved offisielt tatt livet av. Jeg baker brød nesten hver dag. Målet er selvsagt ikke at jeg aldri mer skal kjøpe brød, men om jeg setter igang med baking mens jeg lager middag, er det ikke mye som skal til for at vi har ferskt brød på benken et par timer senere. Mesteparten av jobben tar kjøkkenmaskinen, og mesteparten av tiden går tross alt med til heving og steking.

Dessuten er det ingenting som smaker bedre enn nybakt brød!

2 kommentarer:

  1. Helt enig! Ingenting smaker bedre enn nybakt brød!!

    SvarSlett
  2. Nybakt brød er noe av det beste man kan spise :) Jeg skal bake etter denne oppskriften i helgen, gleder meg! Takk for at du deler så mye, det er gøy og lærerikt å lese!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.