tirsdag 7. desember 2010

Fikenmarmelade

Jeg har laget fikenmarmelade noen år nå. Fikenmarmelade egner seg til skarpe oster og det er ekstra hyggelig å sette frem et lite glass med hjemmelagede ting på den store frokosten vi pleier å ha på første juledag. Dessuten er det en hyggelig gave, synes jeg, enten til jul eller en liten vertinnegave når man er invitert bort på middag.


Det er tørkede fiken som er utgangspunktet for marmeladen. I år fikk jeg tak i fiken som lå oppbevart i druesukker, og da måtte jeg justere sukkermengden noe. Uansett er dette en lite presis oppskrift, siden jeg stort sett baserer meg på å smake meg frem til rett kombinasjon.

Dette trenger du
Tørkede fiken
Vann
Brunt sukker
Saft og revet skall av lime
Saft av sitron
Kanelstang
Stjerneanis
En liten klunk cognac

Slik gjør du
Hakk fikenene i små biter. Desto flinkere du er til å småhakke dem, desto finere blir marmeladen. Legg de hakkede fikenene i en gryte. Ha i vann og resten av ingrediensene bortsett fra kanel og stjerneanis. Det er viktig å vaske limen skikkelig, og bare rive det grønne skallet. La alt koke opp, og smak til med enten mer sukker eller mer lime. Husk å være forsiktig med cognacen. Legg til slutt i kanelstang og et par stjerneanis og la det syde i omtrent en time. Tilsett mer vann om nødvendig.

6 kommentarer:

  1. Hei Ina,

    Fikenmarmelade er utrolig godt tilbehør til feks ost. Skal snart koke fikenmarmelade jeg også.

    Ha en fin dag!

    Trine ;)

    SvarSlett
  2. Fristende bilder, som alltid. Jeg er såpass lat at jeg kjøper ferdig fikenmarmelade når jeg er ute og reiser, men kanskje det blir selvlaget til jul? :)

    Nydelig til gorgonzola og andre blåoster.

    SvarSlett
  3. Takk, Jan. Jeg har bestilt nytt objektiv og gleder meg til å ta flere bilder.

    Gleder meg til oppskriften din, Trine. :)

    SvarSlett
  4. Hvor får du kjøpt fiken?
    Janne :)

    SvarSlett
  5. Jeg har kjøpt det hos grønnsakshandleren på torget eller på Coop Mega.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.