søndag 12. desember 2010

Lussekatter til Lossi

HER har jeg skrevet litt utfyllende om grunndeigen jeg bruker til søt gjærbakst.



Vi hadde alltid lussekatter hjemme da jeg var liten. Luciafeiringen ble innledet med Luciatog på svensk tv om morgenen og mamma hadde bakt lussekatter som vi hadde til frokost.

Her er det en annen og særdeles barnevennlig tradisjon knyttet til Luciafeiringen, nemlig det som heter "å gå Lossi" - og dette gjør man om kvelden 12. desember, fordi man mente at denne natten var den mørkeste av de alle. Barna kler seg ut og går fra dør til dør og synger julesanger. Som takk for innsatsen får man godteri.

Guttene mine har brukt deler av dagen til å finne ut hva de skal kle seg ut som. Dette er dagen da jeg smertelig finner ut hvor mye de har vokst siden i fjor, og i år var det ingen nissedrakter som passet lenger. Det ble derfor en bjørn, en ninja og en klovn som labbet avgårde på snopejakt i ettermiddag.

Jeg har laget lussekatter, i et forsøk på å skape en kombinasjon av tradisjoner i huset. Lussekatter til Lossiene. Egentlig er det en dag for tidlig å bake lussekatter, men boller passer fint på en søndag. Og da har dere oppskriften klar til i morgen også.
Skikken med lussekatter skal ha oppstått i Tyskland på 1600-tallet. Djevelen, i form av en katt, ga barna juling, mens Jesus, i skikkelse av et barn, delte ut boller til alle snille barn. For øvrig skal Jesus skal ha passet bedre som gavegiver blant protestantene enn den katolske helgenfiguren sankt Nikolaus, forløperen til julenissen. For å holde den lyssky djevelen unna, ble bollene farget med «lysende» gult safrankrydder. De lyse bollene skulle dermed skremme bort Lusse, altså Lucifer.
Kilde: Wikipedia

Denne oppskriften er en liten miks mellom bolleoppskriften til Åpent Bakeri og andre ting jeg har funnet på nettet. Den største forskjellen mellom denne og den jeg har laget før er at jeg tilsetter smøret i terninger etter at deigen er eltet en liten stund.



Dette trenger du
1 kg hvetemel
180 gram sukker
6 dl melk, omtrent fingertemperatur
50 gram fersk gjær (tørrgjær krever litt lenger hevetid)
1 egg
150 gram smør, romtemperert
3-4 klyper havsalt
2 ts kardemomme
Litt safran
Egg til pensling og rosiner til pynt

Slik gjør du
Ha hvetemel, sukker, kardemomme, safran, salt og egg i en bolle. Smuldre gjæren i over blandingen og tilsett 5 dl av melken. Elt deigen på sakte fart i noen minutter og tilsett deretter resten melken litt etter litt. Elt til deigen er smidig og fin. Tilsett romtemperert smør i terninger og kjør deigen på sakte fart til smøret er blandet helt sammen med resten.
Sett deigen til heving med plastfolie over bollen i en time.
Bak ut lussekattene. Jeg bakte ut 24 S-formede kringler som jeg la på to stekebrett. La de hvile ytterligere 20-25 minutter. Pensle med lett sammenpisket egg og putt rosiner i kringlesnurren til pynt. Stek på midterste rille på 210 grader (jeg brukte varmluft) i omtrent 10-15 minutter. De skal se gyldne og ferdige ut når de tas ut. Siden det er en del variasjon mellom de ulike ovnene anbefaler jeg å sjekke underveis, slik at de ikke blir brent på toppen. Avkjøles på rist.

Her ligger snopet klart og jeg venter på syngende barn.

(Bildene lyver litt, forresten. De er langt gulere i virkeligheten enn på bildet.)

4 kommentarer:

  1. Lossi/Lussi/Lusse kommer i alle fall alt sammen av 'Lucifer', altså djevelen eller Fanden. Ingen direkte kosekveld opprinnelig, tydeligvis!

    SvarSlett
  2. Nei. Lossi/Lussi/Lusse er oppkalt etter St. Lucia, som vel må sies å befinne seg på den andre enden av den religiøse skala. Det eneste salig Lucia har til felles med Lucifer er prefixet Luc - som er "lys" på latin.

    SvarSlett
  3. Takk for korreks, Mr. Gumby. Beskjeden bør igrunn også videresendes til Wikipedia. :) Jeg skal endre i innlegget mitt.

    SvarSlett
  4. Kommentaren var til Agnete, ikke til Lucifer/Lussekatt-teorien. Den stemmer sikkert. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.