fredag 17. desember 2010

Panettone

Panettone har jeg hatt lyst til å lage siden vi fikk et fantastisk eksemplar til jul i fjor. Det er en italiensk kakespesialitet som opprinnelig lages på surdeig. Jeg har imidlertid sett flere oppskrifter og alle er med gjær - også den jeg brukte. Den flotteste panettonen skal være 30 cm høy, men som dere ser klarte ikke jeg å oppnå den rette størrelsen. De som smakte på den kan imidlertid rapportere om god smak, og det er i det minste en liten trøst.


Det var Maison Mat og Vin som lokket meg på panettone-kjøret denne gangen, og det var såpass vellykket at jeg skal forsøke å gjenta det til neste jul. Kanskje jeg da klarer høyden også? Dessverre, eller kanskje heldigvis kan jeg kanskje si, er det stort sett jeg lar meg tiltrekke av søt gjærbakst i huset. Også minstemann da - som dere vil se av bildet nederst.

Oppskriften er altså opprinnelig fra Maison Mat og Vin. Jeg endret på noe underveis, men gjengir ingredienslisten slik den stod oppgitt i bladet. Fremgangsmåten er beskrevet med mine egne ord.

Dette trenger du
2,3 dl melk, lunken
20 gram gjær
400 gram hvetemel
1/2 ts salt
4 eggeplommer
70 gram sukker
150 gram smør, romtemperert
100 gram kandisert eller tørket frukt - jeg brukte tørkede fiken og dadler
80 gram rosiner
litt smeltet smør


Slik gjør du
Gjæren løses opp i lett oppvarmet melk. Tilsett mel, salt og to eggeplommer. Elt deretter deigen godt sammen og la den heve i omtrent 30-40 minutter. Jeg brukte kjøkkenmaskin til eltejobben. Bland to eggeplommer, sukker og smør i terninger inn i deigen. Jeg brukte kjøkkenmaskin til dette også (selvom det stod at dette skulle gjøres for hånd). Deigen legges deretter over i en oljesmurt bolle, før den settes på lunt sted til heving nr. to. Nå skal den heve i to timer eller til den har doblet størrelsen. Nå kan du begynne å gjøre klar formen. Kle bunnen av en springform på 20 cm med et bakepapir. Brett deretter et bakepapir i to og legg det langs innsiden av formen, slik at papiret stikker opp over kanten. Grunnen til at man skal gjøre dette er rett og slett at det er meningen at deigen skal heve seg over kanten på formen, til den klassiske kuppelformede panettoneformen.
Når deigen er ferdig hevet skal rosiner og tørket frukt knas inn i deigen. Jeg brukte bare hakkede fiken og dadler og ble veldig fornøyd med det. Legg deigen i springformen og la den heve ytterligere en time. Stek panettonen på midterste rille på 200 grader i 20 minutter. Senk temperaturen til 180 grader og pensle kaken med smeltet smør. Stek videre i 30 minutter og pensle enda en gang når kaken er ferdig stekt. Avkjøl på rist.

Jeg brukte varmluft og stekte den noe lenger enn anvist i oppskriften. Bare sånn til opplysning.


Dette er altså en julekakeaktig sak som smaker godt i skiver med litt mascarpone eller bare godt smør. Minstemann her i huset likte den iallefall veldig godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.