tirsdag 15. februar 2011

Byggrynstips

Her kommer det et lite innlegg på tampen av dagen. Jeg har fått dilla på byggryn i det siste, og har mange idéer jeg har lyst til å sette ut i livet.



Å lage mat med byggryn fordrer litt planlegging siden man helst bør bløtlegge grynene over natten før de kokes. Løsningen på dette i en travel hverdag hvor jeg ikke alltid realiserer planene om å lage ukemenyer, er følgende: Jeg koker opp en hel pakke med byggryn og fryser ned i prosjonsposer. Da har jeg til bruk når det måtte passe. Det eneste jeg må huske på er å ta posen ut av fryseren dersom jeg skal bruke det til en salatrett. Om det skal rett i en fuktig gryte, trenger det ikke engang å tine.

Slik gjør du
Mål opp byggrynene. Ha det i en bolle og fyll på med dobbelt så mange dl vann som gryn. Settes til bløtlegging i kjøleskap over natten. Kokes deretter inn i resten av bløtevannet til vannet er borte - omtrent 10-15 minutter.

HER finner dere byggrynsgryten min med kjøttpølser og spansk chorizo og ved å trykke HER kommer dere til byggrynskrem med bringebær.

1 kommentar:

  1. utvannede byggryn er også genialt i bakst!
    Rugbrød blir ekstra saftige. Spesielt hvis du koker byggryn litt først og har oppi deigen sammen med yoghurt og grov rug.

    Jeg baker hjemmelagde knekkebrød og har etterhvert lagt til Chia-frø, bygg og maltekstrakt til den orginale oppskriften.
    Kjempesunnt og perfekt for både å bryte opp på toppen av salater og som tilbehørsbrød til supper og i stedet for flatbrød.

    Takk ellers for en suveren blogg. jeg har lagt (teoretiske)matplaner for flere uker framover takket være deg.
    Jeg har desverre en mat-skeptisk 5.1/2 åring i hus så det begrenser seg til eksperimentering i helgene.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.