tirsdag 8. mars 2011

Blinis med russisk kaviar

Noen dager er menyen langt mer luksuriøs enn andre dager. Som forrige helg da vi hadde noen venner på fem-retters middag. Apéritifen var blinis med russisk kaviar og rød lodderogn - det siste for å spe på godsakene.

Vi hadde to bokser med de sorte perlene i kjøleskapet som ventet på en god anledning til å bli fortært. Og hva er vel ikke bedre enn å la de innlede en god kveld med bra venner?


Oppskrift på blinis fant jeg på vg.no, og røren rekker til omtrent 20 stykker.

Dette trenger du
2 egg
3 dl melk
15 g gjær
1,5 dl bokhvetemel
1,5 dl hvetemel
1/4 ts salt
50 g smør, smeltet og avkjølt
smør til steking


Crème fraîche
Russisk kaviar og/eller lodderogn rød og/eller svart
Rød løk
Gressløk


Slik gjør du
Start med å skille eggeplommene fra hvitene. Smelt smøret og sett til avkjøling. Melken skal deretter varmes opp til ca 37 grader. Rør ut gjæren med litt av melken. Bland sammen melk, bokhvetemel, hvetemel og salt. Dette skal røres til en jevn blanding. Deretter vispes eggeplommene lett sammen og røres inn i deigen. La deigen hvile under plastfolie på et lunt sted i 45 minutter. Visp så eggehvitene stive. Vend først smøret inn i deigen, og deretter eggehvitene.

Varm pannen på middels varme og stek små pletter i smør. Snu plettene når de ser gyldne ut på undersiden og har et porøst utseende.

Blinisen anrettes på en tallerken med litt crème fraîche, kaviar/rogn, finhakket rødløk og finhakket gressløk. Det bør gjøres klart rett før det skal spises, jeg la opp maten mens gjestene ventet. Dessuten fant jeg ut at mer passende anledning enn å sprette korken på boblene måtte vi vente lenge på. Gjestene hadde dermed også noe å gjøre mens jeg laget maten ferdig.


Russisk kaviar smaker salt, intenst og komplekst. Nydelig som en liten forrett og fascinerende eksplosivt i munnen. Anbefales til en anledning som fortjener det. Dette ble en perfekt innledning på en flott kveld, rett og slett. Russisk kaviar er fest, fyrverkeri og stortromma på én gang.

5 kommentarer:

  1. Lekkert og herlig jålete! Det er godt å nyte livet:) selv har jeg den russiske kaviaren til gode foreløpig!

    SvarSlett
  2. Jeg har smakt russisk kaviar og må vel si at jeg ble noe skuffet. kombinasjonen blnis og rogn var like godt. Tror du det blir like bra med sort og rød rogn?

    Kari :-)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg liker bloggen din. I går hadde vi en større middag hjemme, og da lagde disse. Det gikk fint, og forretten ble bra, men til fire personer er oppskriften kanskje litt stor. Hvor mange lagde du til? Jeg har skevet om det på bloggen min og linket tilbake til siden din.

    http://ceciliesmat.no/husbonds-bursdagsmiddag/

    SvarSlett
  4. Hei Cecilie. Jeg serverte blinis til forrett til middag hvor vi var syv stykker til bords. Det var også litt rester til dagen etter.

    Det er vanskelig å angi mengde, synes jeg, siden jeg alltid er opptatt av at jeg skal ha nok mat - og det ofte ender med at jeg har mer enn nok!

    SvarSlett
  5. Thanks for the recipe! Looks delish! I featured it on my blog: http://www.colorfulcanary.com/2015/07/15-enticing-capelin-small-fish-recipes.html

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.