onsdag 27. april 2011

Stolt som en hane


Da har vi et lite prøveprosjekt på gang. Vi har fått tak i en hane, og siden den var av samme rase som de flotte hønene mine, synes jeg vi måtte gi den et forsøk i hagen vår. Den galer foreløpig lite, og siden vi har den innelukket om natten begynner den heller ikke å rense den lett rustne stemmen sin før den slipper ut om morgenen. Når vi bestemmer at det er morgen.


Vil hanen gjøre hønseflokken komplett? Vil den skape ro i rekkene? Vil de underkaste seg, slik høner ofte gjør? Blir det kyllinger av dette?


Foreløpig er det flere spørsmål enn svar. Imidlertid vet jeg en ting sikkert. Guttene mine vil ved selvsyn lære seg litt av hvert om livets gang, bokstavelig talt. De som har hatt hønseflokk med hane har erfart at haner vet å forsyne seg, når som helst, hvor som helst, og med hvem som helst. Så lenge de kakler tilstrekkelig, har fjærkledde føtter og en liten yndig kam.

Hva skal han forresten hete? Noen forslag?

9 kommentarer:

  1. Fjørfagre - han var flott :).Han høres ung ut - stemmen tar seg nok opp etter hvert ...? Vår første hane var en Sjef, men galte etter hvert både klokken 1 og 3 og 5 om natten - til naboenes misnøye. (Forstå det den som kan). Hane nr 2 er en forsiktig kar som tar for seg slik at det blir en del befruktede egg, men klarer ellers ikke å holde orden i rekkene. Egenrådige høner.

    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Jeg er litt misunnelig på disse hønene dine. Og nå også hane! Også så flott kar da gitt! Blir spennende å høre hvordan det går. Jeg drømmer om egne høner en dag nemlig ;)

    SvarSlett
  3. Nå har du i alle fall den rette ingrediensen klar til Coq au vin når den tiden kommer ... Synes nesten han bør hete noe fransk. Hva med Alain etter Alain Bahsung?

    SvarSlett
  4. Vi hadde høner og en hane på gården da jeg var yngre, og vår hane hett Sturla!

    SvarSlett
  5. Jeg foreslår at du kaller hanen for Per ;)

    SvarSlett
  6. Hanen skal selvfølgelig hete Nils.
    En praktkar!

    SvarSlett
  7. Jeg stemmer for Luke, siden vi har en høne som heter Prinsesse Leah:-)
    Kjempefine høner, og hane du har:-)

    SvarSlett
  8. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for stemmen hans, kochiner høres som regel ut som en badeand som blir tråkket på...
    Siden han skal være sjef, hva med å kalle ham The Boss? Nesten samme rustne stemme..? ;)

    SvarSlett
  9. Hei! Så heldige dere er som har plass til høner.
    Gleder meg til å våkne til hanen deres, så kan jeg drømme meg tilbake til da jeg bodde på landet;)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.