tirsdag 31. mai 2011

Blåskjellrisotto med skinnstekt laks


Badesesongen er for lengst innledet for deler av familien min. Og med badesesong følger spørsmål om jeg har lyst på blåskjell. Ja takk, det vil jeg gjerne, og det passer ekstra bra siden Matportalen har begynt å teste blåskjellene for sesongen.


Jeg har også skrevet om risotto tidligere, og innledet innlegget med at risotto er noe jeg stadig vender tilbake til. Det stemmer fremdeles, og det er variasjonsmulighetene som fremdeles har æren for det.

Denne gangen ble det derfor blåskjellrisotto. Riktignok ikke laget på blåskjell fra Nordasundet, men på restene etter DENNE blåskjellmiddagen, med kraft som jeg laget og rapportere om HER.

Av tilbehør i selve risottoen valgte jeg denne gangen asparges og fennikel, med skinnstekt laks på toppen.

Ikke glem at risotto blir enda mer uimotståelig med ekstra god kraft. Derfor bruker jeg alltid hjemmelaget kraft dersom jeg lager risotto, så sant jeg har det tilgjengelig.



Dette trenger du
Dette er nok til to sultne voksne mennesker, med rester til lunsj dagen etter.
250 gram risottoris
Ca 1 liter blåskjellkraft
3 dl hvitvin
2 sjalottløk
3 fedd hvitløk
Olivenolje
Nykvernet sort pepper
50-100 gram revet parmesan
2 kraftige vårløk (kan droppes)
1 stor fennikel
2-3 asparges
1 håndfull fersk dill
Blåskjellrester
Noen sitronbåter

Slik gjør du
Hakk løk og hvitløk og stek det gyldent og mykt i olivenolje i en sautépanne. Tilsett risen og la alt frese på middels varme i noen minutter. Vinen helles deretter i mens man rører. Få opp varmen på komfyren, slik at vinen raskt koker inn i risen - alt mens man rører. Røringen er essensielt for å få til den silkemyke og litt kremete konsistensen på risottoen.
Varm opp kraften. Dette skal spes inn i risottoen litt om litt, også dette mens man konstant rører. Etter omtrent 20 minutter med helling og røring er risottoen nesten klar. Rør inn revet parmesan.
Vask, rens og skjær vårløk og fennikel i tynne skiver og rens og skjær aspargesene i omtrent 3-4 cm lange biter. Hakk dill. Dette blandes og røres raskt inn i risottoen når den er klar. La den få et par minutter så aspargesene blir litt myke, og tilsett rensede blåskjell dersom du har tilslutt. Servér risottoen mens den er varm, sammen med et par sitronbåter.

Jeg serverte med skinnstekt laks til. Legg stykker av laks med skinnsiden i en varm panne i litt smør og olje. Salte og pepre. Sett enten pannen inn i ovnen på 180 graders varme i omtrent 15 minutter eller fortsett og steke på komfyren. Tiden avhenger av tykkelsen på fisken, så her er det bare å følge med. Om du er som meg, liker du den bedre litt for rå enn litt for stekt.

3 kommentarer:

  1. no må eg spør litt dumt her: oppskrifta krevjer ein liter kraft, men dei dampa blåskjella du lenkjer til vil jo aldri gje noko i nærleiken av det i kraft, vil dei? så spørsmålet er: bruker du å dampa sjuuuukt mykje blåskjel (noko eg vil ha forståing for i og med at det er så himla godt), eller korleis løyser du dette? :)

    SvarSlett
  2. Hvis du ser på lenken under ordet HER, vil du finne et innlegg om blåskjellkraft. Jeg har altså laget kraften av et nett blåskjell (som jeg ikke spiste etterpå...).

    Og forresten, ingen spørsmål er dumme! :-)

    SvarSlett
  3. å, haha. då sjeker eg der!:) tusen takk skal du ha, dette har eg fundert på ei god stund!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.