søndag 19. mai 2013

Rabarbracrumblepai med hjemmelaget kanel- og vaniljeis

Sesongmat er best! Nå flommer rabarbraknollen min over av struttende stilker, rødgrønne og deilig syrlige. Jeg laget rabarbrakompott forleden dag, og det er blant annet denne som utgjør fyllet i rabarbrapaien. I tillegg hadde jeg noen ekstra stilker rabarbra og jordbær i, samt et lite sukkerdryss. Kokos egner seg forresten veldig godt til å ha på toppen av crumblepai, dessuten synes jeg paien blir ekstra god dersom man bruker brunt sukker.


Denne gangen brukte jeg to små ildfaste former - oppskriften må nok oppjusteres litt dersom du skal bruke en stor form.



Dette trenger du
60 gram brunt sukker
30 gram kokos
30 gram havregryn
30 gram mandelflak, lett knust
40 gram smør, romtemperert
Frukt eller bær etter lyst og mulighet
Melis og mandelflak til pynt

Slik gjør du
Kok opp renset rabarbra i biter sammen med noen jordbær. La det koke i omtrent et kvarter sammen med en kanelstang. Ta gryten av varmen og rør inn sukker – mengde etter smak. Plukk ut kanelstengene. Fyll formene med rabarbrakompotten, noen biter rabarbra og noen jordbær – eller annen frukt eller bær etter smak. Ha det tørre i en bakebolle, tilsett sukker og smør og rør det sammen. Dersom smør og sukker først vispes sammen, vil det bli mer luftig.

Fordel deigen på toppen av frukten og sett formene i ovnen.
Stekes i 15-20 minutter på 200 grader, noe mer dersom formen er større. Serveres med et lett dryss av melis og mandelskiver.



Ingen crumblepai uten tilbehør. Både krem og crème fraîche kan være godt til, men den hjemmelagde isen er uslåelig. Riktignok skrev jeg oppskriften på kanel- og vaniljeis i et eget innlegg for noen dager siden, men en god ting kan ikke sies for ofte. Derfor gjentar jeg oppskriften uten blygsel.

En bit hjemmelaget is i munnen, og man tror man er kommet til himmelen. Jeg var iallefall nær ved å tro det da jeg tok min første bit av denne isen. Fordelen med hjemmelaget is er at det smaker aldeles nydelig. Ulempen er selvsagt at man aldri har lyst til å gjøre dypdykk i fryseboksen på super'n mer. Hadet, Hennig Olsen! Hadet, Diplom-is!



Dette trenger du
6 eggeplommer
2 dl sukker
7,5 dl fløte (ikke matfløte)
En klype salt
2 vaniljestenger
1 kanelstang

Slik gjør du
Varm opp fløte til kokepunktet. Del vaniljestengene på langs og skrap forsiktig ut alle vaniljefrøene. Ha både frø, stenger og kanelstangen i den varme fløten. Rør inn salt. La det syde forsiktig mens eggeplommene og sukkeret piskes til det er hvitt og luftig. Ha omtrent 2 dl av den varme fløteblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme fløten. Rør sammen med en tresleiv til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, eller rett under kokepunktet, mens man rører hele tiden. Blandingen skal så vidt tykne. Massen må ikke koke, så her gjelder det å være oppmerksom. Ha alt over i en stålbolle og avkjøl. Rør i blandingen innimellom. Plukk opp vaniljestenger og kanelstangen når blandingen er helt avkjølt. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem.

2 kommentarer:

  1. Så strålende! Rabarbrapai var nemlig det jeg hadde tenkt til å lage som tilbehør til den isen din, og så kom det jammen oppskrift på det og :D Et lite spørsmål om isen, jeg har ikke kjøpt iskremmaskin ennå (er i research-fasen) men hvor lenge kan isen stå i fryseren etter den er laget? Er det greit å lage den noen dager før den skal brukes?

    Et siste lite spørsmål om iskrem-maskin, har du noen å anbefale? Påvirkelig som jeg er har jeg veldig lyst på den brødrene Price hadde (en Simac, visstnok) men jeg har ikke funnet den i Norge.

    SvarSlett
  2. Hei peanuts. Hyggelig at du bruker oppskriftene mine! Jeg ville sagt at det absolutt var trygt å la den stå noen dager, men ikke mer enn tre (?) Jeg vet imidlertid ikke hvor lenge den egentlig varer, den står tross alt i fryseren. Men her i huset har det aldri vært noe problem, hehe. Noen dager før er helt greit.

    Iskremmaskiner vet jeg ingenting om, dessverre. Selv har jeg bestilt bolle til KA'en på hytta og gleder meg til i sommer. Da blir det masse is. :) Lykke til i jakten på maskin, og skriv gjerne i kommentarfeltet her hva du ender på. Alltid spennende med produktanbefalinger.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.