fredag 24. juni 2011

Ferietid og alt i ett


Det er ferie! Deler av familien reiser til yndlingsstedet i morgen og mange ukers ferie står for døren. Innspurten har vært travel, men gulroten er mange late morgener å glede seg til, samvær med foreldre som dessverre ikke bor nærme nok i hverdagen, gutter i vannet hele dagen, brune ben og hvite lugger. Og for ikke å glemme morgenkaffen på trappa akkompagnert av måker og terner. For ja, ternene er endelig tilbake. De har vært fraværende i mange år, og årets markante økning av den morsomme og effektive fiskeren tilskrives vår vellykkede minkfangst i fjor. Hadde vi bare vært like våkne som terna selv, hadde vi oppdaget at vi kunne innkassere et firesifret beløp for alle halene. Men, det viktigste er at en av de truede fugleartene langs kysten faktisk glimrer med sitt nærvær - hvertfall helt lokalt.

Jeg tipper det blir en del grillmat i sommer. (Jeg har forresten advart mannen min; en dag kommer jeg hjem med en kullgrill - samma hva han sier om plass og tid!) Da jeg var liten var pappa grillkonge. Lenge før grilling ble allemannseie og man fikk kjøpt grill i alle slags varianter i alle slags butikker, ble den ene delen av terrassen satt av til grill hos oss. Og grillen var en gammel og gigantisk støpejernsgryte med spesialtilpasset rist. Der tryllet han frem det ene deilige måltidet etter det andre. Saftige entrecoter fra Kragerøs beste slakter, lammekoteletter, pølser, blåskjell, poteter, grønnsaker og fisk. Nå er utstyret oppgradert kan man si, men fremdeles sørges det for super mat til den gode samtalen og alt som raust skjenkes i glassene.

Istedet for bakte poteter på kullet lager jeg stort sett poteter i ovn, eller saltbakte poteter som jeg har skrevet om tidligere.

[Et forsøk på oppskrift]
Og jeg nøyer meg ikke alltid med å ha poteter i ovnen. Om formen er stor nok, kan man både ha løk, tomater og fennikel i. Samt en mengde andre ting, selvsagt. Hva enn hjertet begjærer.

Her har jeg startet med tomatene. Langtidsbakt dem på 100-150 grader i flere timer om nødvendig. Lavere temperatur krever lenger steketid, naturlig nok. Deretter har jeg bakt potetene og løken, og tilslutt fannikelskivene (som ble litt for godt stekt den gangen bildet ble tatt, selvom de smakte godt). Bruk gjerne friske urter, både timian og rosmarin er godt til dette. Litt Maldonsalt og nykvernet pepper.



Det er sommer. Og det slo meg idag at det naturlig nok ikke er lenge til høsten. Ikke lenge til boxermajoren i huset har hatt sin ellevte sommer på øya, ikke lenge til vi skal presse eplesaft, ikke lenge til jakten. Men aller først har vi et hav av ferie foran oss, vi har uendelige uker med saltvannshud og kronisk skitne barbent-tær, vi har snekkelyd og sjølukt, hegrelyd og...grillmat...grillmat!... mellom oss og høsten. (Men som den observante leser muligens har fått med seg, er jeg mest opptatt av tilbehøret når man griller. HER kan dere trykke dersom dere er nysgjerrige på tilbehøret mitt.)

God fredag! Verdens beste dag!

2 kommentarer:

  1. Åh, dette hørtes deilig ut:-) Kos dere masse, og god sommer:-)

    SvarSlett
  2. Så herlig å lese dette - får fine bilder i hodet. Bare så synd at det høljer ned i Bergen i dag, og visstnok skal det fortsette hele uken... Sukk!

    God og smakfull sommer til deg!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.