mandag 13. juni 2011

Grillkliss

Noen hadde klart å overtale den nokså restriktive pappaen sin til å kjøpe Gigantiske Marshmellows på vei til hytta i helgen. Muligens med tanke på at vi endelig skulle gjennomføre forsøket vi har tenkt på lenge som går ut på å gi guttene fri tilgang til sukker en hel kveld. Hypotesen var selvsagt at de skulle få fullstendig avsmak på godteri etter en real sukkeroverdose.
Forberedelsene startet tidlig på formiddagen med spikking av grillspyd. Og for å legge forholdene til rette for et vel planlagt og skikkelig gjennomført forskningsprosjekt, laget jeg sjokoladesaus til å dyppe den grillede galskapen i.

Grillede marshmellows har en tendens til å ende opp som forkullede sukkerbiter på grillspyd traktert av utålmodige barnehender. Når den verste sukkersulten har gitt seg, klarer imidlertid de fleste å vente til den litt gelatinaktige sukkerklumpen har omdannet seg til fløyeslmykt og varmt skum. Det er nesten så jeg drister meg til å kalle det molekylær gastronomi.


Uansett. Det ble grillet og spist, dyppet og hentet nye fløyelstopper. Lykkelige hvin ble etter en og en halv pose marshmellows erstattet med tilfredse sukk. Dessverre uten tegn til uvelhet eller noe som ga uttrykk for at de ikke var klar for en ny omgang med marsmellowsgrilling - i morgen. Det har ubønnhørlig gått opp for oss at det var lite hold i hypotesen.


Om du vil teste ut det samme, kan jeg ikke love at det vil medføre marshmellowsgrillenekt for fremtiden. Det jeg imidlertid kan love dere, er fornøyde barn med usedvanlig høyt aktivitetsnivå unormalt lenge etterpå.

Dette trenger du
Til sausen:
Et par dl fløte
1 plate sjokolade 70 %
1 plate hvit sjokolade

Marsmellows
Grillspyd, helst hjemmespikkede
Bålpanne
Vaskeklut


Slik gjør du
Varm forsiktig opp fløte og sjokolade og rør godt sammen. Ha det over i en bolle og sett det på et sted der det ikke gjør noe om man søler.
Tre marsmellows på grillspyd og ha tålmodighet mens de grilles - helst over glør.
Dypp i sjokolade og trykk i fjeset.

Vaskekluten vris opp i varmt vann og brukes når magen og fjeset er fullt.

Full konsentrasjon over herligheten.




Noen er tålmodige nok til å oppnå perfeksjon.


Det er varmt rett ved grillen.


I et ubevoktet øyeblikk kastet den ene av de firbente seg over sjokoladesausskålen. Rampestreken ble straks avslørt og sausen skiftet ut, men den andre kikket misunnelig på ungenes sjokoladetrut resten av kvelden. Og slurpet i seg restene som rant ned på bakken.

6 kommentarer:

  1. Marshmallows er godt! Barnslig glede. :)

    SvarSlett
  2. Mmmm!! Marshmallows er jo kjempegodt!! Så mye god mat du lager!!

    SvarSlett
  3. For et herlig bloggfokus - ja til mer mat laget fra bunnen! Skjønner at du ikke har laget disse marshmellowsene selv, men litt prefabrikert skal man unne seg;) Hit skal jeg komme oftere!!

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer. Nei, akkurat denne marshmellowen var ikke laget selv, men det går an, har jeg sett. :)

    SvarSlett
  5. Hei, jeg har nettopp begynnt å lese bloggen din og du lager utrolig mye godt. Akkurat her tenkte jeg bare jeg skulle si at hunden din kan bli veldig syk av sjokolade, sånn til neste gang. Bare i tilfelle du ikke visste det.

    Hilsner fra en ung mat-bloggleser!

    SvarSlett
  6. Hei! Takk for kompliment!

    Og takk for info om sjokolade og hund, men etter ganske mange år som hundeeier er dette noe jeg er veldig klar over. Derfor er vi også nøye på at de ikke får noe sjokolade her i huset. Denne gangen skjedde det en glipp, men det var heldigvis ikke mye han fikk i seg. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.