fredag 17. juni 2011

Kvalitet og kvantitet

Det er to ting som gjelder når vi har med norske jordbær å gjøre; kvantitet og kvalitet. Av og til er det rett og slett kombinasjonen av mye og bra som er det eneste rette. Vi innledet årets norske jordbærsesong i går. Med den hurtigste isen man kan tenke seg. Ikke egentlig is da, men på en måte luksus-utgaven av en smoothie. Basert på frosne bær, tilsatt litt melis og litt fløte. Sammen med smoothiisen ble det servert mengder med jordbær, norske smakfulle og etterlengtede jordbær.

Dette trenger du
Frosne bær
Melis
Fløte
Biola med bær
Friske jordbær til servering

Slik gjør du
Ha alt i en blender. Trykk på knappen og la treskeverket gå til konsistensen er silkemyk. Serveres umiddelbart med ferske jordbær ved siden av.


Jeg havner stadig i diskusjoner om man skal vaske jordbærene eller ikke. Mange hevder at jordbær ikke bør vaskes fordi de da mister sin friskhet. Selv klarer jeg ikke fri meg fra tanken om at jordbærplukkere antakeligvis arbeider under ikke så altfor strikse hygieneforhold, så her blir bærene alltid vasket. De får et raskt dykk i kaldt vann og deretter legger jeg dem i et dørslag for avrenning.

Vasker du jordbærene?

6 kommentarer:

  1. Dette så kjempe deilig ut! Og ja, vasker definitivt jordbærene.. av samme årsak som deg :) Ha en god helg!

    SvarSlett
  2. Herlig smoothie:)
    Her vaskes også jordbærene så sant de ikke spises rett fra plantene i hagen vår;)Og i hagen vår er plantene ikke ferdig å blomstre enda...

    Ha en fortreffelig herlig helg

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  3. Ja, her vaskes jordbærene også:)

    SvarSlett
  4. Herlig oppskrift, den har jeg lyst til å prøve!
    Jeg skyller alltid jordbær før de spises, av samme årsak som deg. He he :)
    ♥ Marianne

    SvarSlett
  5. Jeg vasker definitivt jordbærene, og ikke bare med et raskt dykk i vannet heller. Her skylles de GODT og smaker like friskt likevel.

    SvarSlett
  6. Kjære deg! Fortsett å vaske jordbærene, du. Det er ikke jordbærplukkernes hygiene du skal frykte - det er kundene i butikken!

    Jeg blir steike forb... over norske jordbærkunder, som smaker på bær, plukker over fra andre korger opp i egen korg, hoster og nyser rundt jordbær osv. Det er rett og slett så uappetittlig å se på den norske jordbærgrafsinga at jeg har mista lysten på dem.

    Hvorfor kan ikke butikkene ha lukkede korger? Evt passe på å veie dem i stedet for stykkpris? Det er jo egentlig tyveri når man får ei korg som man har stappa en kilo jordbær oppi for samme pris som ei med 400 gram.

    Flott blogg forresten :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.