fredag 29. juli 2011

Rømmegrøt

Det er olsok i dag. Jeg er vokst opp med rømmegrøt denne dagen, samt følelsen av at ferien snart er et tilbakelagt stadium.

Vi har hatt begge deler i dag.



Oppskriften på rømmegrøten er enkelt nok fra en boks seterrømme, men jeg forsikret meg om at samme type fremgangsmåte og noenlunde det samme blandingsforholdet gikk igjen på flere matsider. Jeg har faktisk aldri laget rømmegrøt før, men grøtglade gutter ba meg pent om å gjenta bedriften. Oppskriften var nok til to voksne, hvorav én ikke spesielt begeistret for grøt, og tre barn.

Dette trenger du
6 dl seterrømme, det vil si to bokser
2,5 dl hvetemel
6 dl H-melk
1 ts salt

Slik gjør du
Ha rømmen over i en gryte og kok opp. La det koke på svak varme i noen minutter. Rømmen blir på dette tidspunktet rennende. Sikt over halvparten av melet under omrøring. Vent til fettet pipler frem og ta det vekk med en spiseskje. Ha i vekselvis melk og resten av melet og rør godt. La det koke slik at melsmaken forsvinner. Smak til med salt tilslutt.

Server med fettet - om du klarer - sukker og kanel. Jeg hadde også litt spekemat ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.