onsdag 21. september 2011

Rødbeter i rødbetegrateng

Det er rødbetesesong. Det ser man ikke bare i bloggeverdenen, i avisen og diverse matblader, man ser det heldigvis også på torget og i butikken. Rødbetene er store, fargerike og ferske - og ber om å bli brukt.

I mange år var rødbeter synonymt med syltede, røde biter vi hadde på leverposteiskiva. Det var før jeg i det hele tatt tenkte at jeg kunne kjøpe ferske rødbeter og tilberede dem selv. Og hadde det ikke vært for et par tekniske hindringer, hadde jeg trodd jeg hadde vært gravid - så stor craving har jeg hatt etter rødbeter.

Rødbeter smaker ikke bare godt, det er også en rotgrønnsak stappfull av kostfiber og B-vitaminet folat. Dessuten kalium og en rekke andre vitaminer og mineraler. Fargen i rødbeten gjør den også til en god kilde til antioksidanter. (Kilde: Bama.no)

Her er oppskrift på en rødbetegrateng som jeg har laget mange ganger. Den kan nytes helt alene, eller som tilbehør til større retter. Den er mild på smak og både fløten, fetaosten og tomatene sørger for at smaken av rødbeter kommer til sin rett.


Dette trenger du
4 store rødbeter eller flere dersom de er mindre
Cherrytomater etter smak
1 boks fetaost
ca 2 dl fløte
Nykvernet pepper
Brødkrumme
Smør

Slik gjør du
Begynn med å ovnstørke tomatene. Legg dem i en ildfast form og sett dem i ovnen på 120 grader varmluft. La de stå til de har skrumpet litt inn, opptil en time. Vask rødbetene skikkelig og skjær av topp og bunn. Kok dem møre og avkjøl med kaldt vann. Skrell rødbetene ved å presse av skallet. Det er enkelt når de først er kokt, da spretter skallet av som på mandler som har fått et oppkok. Grunnen til at skallet beholdes på når de kokes er at de bevarer fargen best da.
Riv de kokte rødbetene på et grovt rivjern og ha det i en ildfast form sammen med tomatene. Bland inn terninger av fetaost og hell over litt fløte. Ha godt med nykvernet pepper over. Ha tilslutt over brødkrumme som er kjørt helt fint med en stavmikser. Legg noen klatter med smør over brødet.
Stekes i ovn på ca 200 grader i omtrent 30 minutter.

5 kommentarer:

  1. Det ser kjempegodt ut med den fine fargen! Også så sunt! :D

    SvarSlett
  2. Jeg husker min bestefar dyrket rødbeter, så jeg hadde rimelig fri tilgang på dem om høsten. :)

    SvarSlett
  3. Jeg er litt "redd" for rødbeter, men nå synes jeg du fikk det til å høres godt ut :)

    SvarSlett
  4. Den rødbetgratengen er virkelig fantastisk god, og etter det første innlegget ditt om den, har jeg laget den svært mange ganger. Alltid en fulltreffer, og jeg har ikke hatt en eneste gjest som ikke har forsynt seg både to og tre og fire ganger av den.

    Siden jeg har en mann som ikke liker fetaost (forstå det den som kan), bruker jeg stor sett chèvre i stedet for fetaost. Det smaker også fortreffelig!

    SvarSlett
  5. Jeg er "avhengig" av ovnsbakt rødbete med chevre om høsten jeg...
    Til stekt svin, eller oksestek er den absolutt en vinner... selv om jeg helst spiser det som hovedrett kanskje med en liten ruccolasalat...

    men denne så god nok ut til å prøve som en verdig konkurrent... NAM!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.