fredag 4. november 2011

Hanekyllinger i leirgryte

Hønsehold i hagen gir ikke bare egg og morsomme episoder, det gir også en sjelden gang kyllingmiddag.



To av kyllingene vi fikk i sommer viste seg å være små bestemte haner. Og med en allerede regjerende hanefar i hagen, måtte de se øksa i øynene da de begynte å lage intriger i en godt etablert flokkultur. For de som tenker at dette er brutalt, er trøsten at det neppe finnes bedre liv for to hanekyllinger.

Vi gjorde det vi måtte, og deretter ribbet dem. Kylling trenger ikke henge, slik som vilt.

Som vanlig er dette ingen skikkelig oppskrift, det er mer et utgangspunkt for hva man kan gjøre dersom man har en hel kylling man skal steke. Leirgryte er supert redskap dersom man vil ha middag (nesten) uten å løfte en finger. Når man har gjort arbeidet med å kutte eventuelle grønnsaker og hive over litt væske, er det bare å sette leirgryten i ovnen og legge beina på bordet. Eventuelt hjelpe barna med lekser, male gangen, vaske huset eller lignende sysler.

Dette trenger du
Hel kylling eller kyllinglår
Bacon
Amandinepoteter eller mandelpoteter
Gresskar i biter
Sopp, evt. tørket traktkantarell
Løk
Hvitløk
Hvitvin eller kraft/buljong eller blanding
Grønne friske urter, jeg brukte en blanding av salvie og oregano
Salt og pepper



Slik gjør du
Leirgryte på ligge et kvarter i vann før den brukes. Den skal også settes inn i kald ovn. Vask potetene og legg dem i bunnen av leirgryten. Skjær gresskaret i store biter og legg gresskar, knust og hakket hvitløk og løkringer over potetene. Surr bacon rundt kyllingen (kan droppes) og legg den på toppen av grønnsakene. Hell over vin og/eller kraft og salte og pepre. Dryss over et raust lag med grønne urter. Sette inn i kald ovn på omtrent 190 grader. Tiden vil avhenge av flere faktorer. Størrelsen på kyllingen er den viktigste indikatoren på steketid. De små kyllingene mine trengte omtrent en halv time, om de er større kan man legge på ca et kvarter. Ta av lokket de siste fem minuttene og sett opp temperaturen i ovnen. Da får man en krispy og fin stekeskorpe på baconet.

Når kyllingen er ferdig stekt, har man også klart potetene og sausen. Dette er virkelig tre i ett! Server med litt grønn salat til.

4 kommentarer:

  1. Åh! Dette ser nydelig ut! Jeg må si jeg er litt misunnelig på det hønseholdet ditt altså!

    Også minner dette meg på at jeg må ønske meg en ny leirgryte til jul, om jeg ikke finner den som ser ut til å ha forsvunnet på mystisk vis...

    SvarSlett
  2. Dette ser godt ut, den skal jeg prøve:)

    I barnehagen til minstemann har de også kyllinger og noen har endt opp som coq au vin.

    God helg
    Liza

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Magne!

    God helg til deg, Liza og tusen takk, Frida.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.