torsdag 1. desember 2011

Tranebærkompott med smak av jul

Jeg fikk skikkelig julestemning da jeg leste om klementinmarmelade med tranebær hos Marias Salt og Søtt forleden dag. Og med en pose tørkede tranebær i skapet og planer om rypemiddag som trengte noe søtt følge, ble det tranebærkompott. Med tilsatt kanel og stjerneanis ble dette tilbehør med skikkelig smak av jul, noe som passer godt siden det endelig er blitt desember.



Jeg rakk ikke å bløtlegge tranebærene før jeg begynte, og det var nok årsaken til at blandingen måtte koke lenge for å få den ønskede konsistensen. Det er mulig at dette ikke kompott i ordets rette forstand, siden kompott jevnes med maizenna eller potetmel, men den er uansett litt tyngre og kraftigere i konsistensen enn vanlig syltetøy eller marmelade.

Smaken ble fyldig, god og søt, og ble servert som tilbehør til både rypemiddag og som smakstilsetning til is. Oppskrift på is kommer etterhvert og et langt innlegg om sous vide (som gjorde rypebrystene helt perfekte denne gangen!) er på planleggingsstadiet. Jeg ønsker rett og slett å vise at det er mulig å teste - og bli hekta på - sous vide-metoden uten at man trenger masse kostbart utstyr. (Akkurat dette vil nok de mest hekta sous vide-tilhengerne muligens ikke bifalle, men den diskusjonen får vi ta da...)

Ok, tilbake til tranebærene.



Dette trenger du
1 pose (100 gram) tørkede tranebær
2 kanelstenger
1-2 stjerneanis
Saft og fruktkjøtt av et par klementiner
Saft av sitron
Litt appelsinjucie om nødvendig
Brunt sukker etter smak

Slik gjør du
Ha tranebærene i en gryte og tilsett væsken. Ha i kanelstang og stjerneanis og kok opp. La det syde til bærene er myke, dette tok flere timer siden jeg ikke hadde hatt tid til bløtlegging. Smak til underveis og fisk opp kanelstengene og stjerneanisen dersom de setter for sterkt preg på syltetøyet. Tilsett også mer væske underveis dersom dette er nødvendig. Jeg spedde på med appelsinjuice mot slutten. Smak til med sukker tilslutt.

2 kommentarer:

  1. Superfine bilder av noe jeg innbiller meg er et litt tricky motiv, Ina!

    SvarSlett
  2. Dette kan jeg tenke meg er kjempegodt!!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.