tirsdag 31. juli 2012

Eltefrie ciabatta - en liten variasjon

Vi har hatt nystekte ciabatta så å si hver morgen i ferien. Kombinasjonen langt til butikken og ferietid har satt fart på bakelysten min. Og med den eltefrie deigen går prosessen både raskt og enkelt. Jeg har slengt sammen en deig hver ettermiddag - dette er gjort på omtrent to minutter - satt lokk på bollen og bollen på benken. Hver morgen har jeg brukt fem minutter på å legge ciabatta-emnene på stekebrett og etter omtrent tredve minutter har vi hatt ferskt bakverk til frokost. Ferdig avkjølt.

Forskjellen på disse og de jeg har skrevet om tidligere, er at jeg har brukt litt sammalt grov hvete i. Jeg har også brukt dette når jeg har bakt ut ciabattaene - og det har gitt et enda mer rustikt utseende. Akkurat slik jeg liker det best.

Oppskriften holder til omtrent 8 ciabatta. Om vi har vært mange på hytta, har jeg justert opp porsjonen.


Dette trenger du
Oppskriften rekker til ca 8 ciabatta

400 gram hvetemel
100 gram sammalt grov hvete
1/4 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
4 dl vann
Litt sammalt grov hvete til utbaking

Slik gjør du
Bland det tørre i en bolle og hell over væsken. Bland raskt sammen og sett det til heving på lunt sted i 12-20 timer. Bruk en bolle med lokk eller dekk til med plastfolie. Finn frem en bakeplate og dekk med bakepapir. Dryss litt sammalt grovt hvetemel over deigen og bruk en saks til å klippe av passende emner. Legg disse med litt avstand mellom på bakeplaten. De trenger ikke formes ytterligere eller se fine ut, i ovnen får de det rustikke flotte utseendet som karakteriserer ciabatta.

Sett brettet inn i kald ovn og sett ovnen på 200-220 grader. Følg med, etter 15-20 minutter bør de snart være ferdige. Dette avhenger selvsagt av hvor rask ovn man har, så følg nøye med. Ciabattaene skal være gylne i fargen. 

4 kommentarer:

  1. Endeleg skal eg prøve ut ei eltefri oppskrift:) Eg er litt spent på det som står i ovnen no, for eg måtte så og seie ause deiga over på plata... skal den vere så laus?

    SvarSlett
  2. Åhh! Dette så fristende ut:) Det hjelper jo også på at bildene dine er delikate og velkomponerte.

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Kitch Queen!

    Sonja: Kanskje ikke så løs at den må helles, men ganske løs skal den være. Hvordan ble de?

    SvarSlett
  4. Baksten vart no bra, og det var iallfall ingen klagar på kvaliteten ved lunsjbordet:)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.