tirsdag 1. januar 2013

Nytt år, nye forsetter

Godt nytt år til alle lesere! Har dere noen nyttårsforsetter?


Det føles godt å ha et helt nytt år foran seg - et år som jeg har lyst til å fylle med spennende gjøremål, fine stunder med familie og venner og store matøyeblikk. (Mmmm, jeg gleder meg til rekene i februar, aspargesen i mai, jordbær i juli, norske epler i september og egenprodusert pinnekjøtt til neste jul. Blant annet.) Imidlertid vet jeg også at hverdagen min er preget av kjedelig rutinearbeid, hverdagsslit og masse oppdrageransvar. Med prestasjonsangst og dårlig samvittighet.

Jeg skrev følgende statusoppdatering på Facebook her om dagen:


Har dere nyttårsforsetter, folkens? Jeg hadde fire i fjor, noen vanskelige og et par enkle. For det første skulle jeg ut av min usminkede (bostavelig talt) tilværelse. Gulpeflekkene på skuldrene etter årevis med amming (føltes iallefall sånn) var tross alt borte, så det var på tide å gå inn i en ny og mer glamorøs tidsalder. Check. Jeg skulle si noe fint til iallefall tre mennesker hver dag. Check. Jeg skulle begynne å trene og kanskje redusere noe av vekten som hadde sneket seg på i løpet av de siste årene. Siden januar har jeg syklet, vært på et utall spinningtimer, trent styrke og gått turer. Takk Marianne og resten av de fine folka på Puls. Status er minus 17 kg og god form. Det siste nyttårsønsket mitt var litt mer tricky - nemlig å endre arbeidssituasjonen min. I løpet av året har jeg vært så heldig å få anledning til å krysse av også dette punktet. Og ikke minst fått vært med på den fine, fine boka til Hanne.
Takk alle mann!


Da gjenstår det å pønske ut noen nye forsetter. Eller kanskje ikke? Kanskje det største forsettet skal være å fortsette på den fine veien jeg allerede befinner meg på? Forsette å trene, fortsette å kose meg med god og forhåpentligvis bærekraftig mat i moderate mengder, fortsette å glede meg over at jeg kan løfte, sykle, suse avgårde på ski - rett og slett være aktiv og sprek. Samtidig er det lov å sette seg noen hårete mål, det var vel strengt tatt det jeg gjorde i fjor. Finn din egen mellomting mellom hårete mål og vedlikehold, ikke mer enn at du klarer å holde løftene også etter at januar er et endt kapittel.

Rødkålsalaten er en reprise fra en god stund tilbake. Kanskje du har rødkålrester i kjøleskapet, ellers finnes det garantert i butikken på denne tiden av året. Den inneholder også frisk frukt, eksplosive granateplekjerner, salte pinjekjerner og en enkel vinaigrette.


Tipset er å ha tilstrekkelig av de andre tingene som er i salaten, slik at ikke rødkålen blir for dominerende.

Dette trenger du
Rødkål
Ferske aprikoser (kan eventuelt byttes ut med fersken eller epler)
Appelsin
Granateple
Pinjekjerner
Olje og salt

Til dressingen:
Olje
Saft av lime
Hvitvinseddik
Akasiehonning
Salt og pepper


Slik gjør du
Start med å riste pinjekjernene på svak varme i litt olje og Maldonsalt. Legg de over på et kjøkkenpapir. Saltet vil sitte igjen på pinjekjernene på grunn av oljen. Finsnitt rødkålen og del på tvers, slik at bitene ikke blir for store. Vask og rens aprikosene, skjær de i fire og fjern kjernen. Skjær ut filetene av appelsinen. Rens granateplet. Legg rødkål først i en bolle og ha deretter aprikoser, appelsinfileter, granateplekjerner og pinjekjerner på toppen.

Tips! Del granateplet i to og rens det under vann, enten i en bolle eller i en ren kjøkkenvask. Kjernene vil synke til bunns, de hvite skallet vil flyte. På denne måten renser man granateplet enkelt, samtidig som man ikke spruter rød saft overalt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.