mandag 5. august 2013

Brødkrutonger

Å bo et stykke fra butikken, får en til å tenke litt nøyere gjennom hva en virkelig trenger når man først handler. For å slippe tørt brød-problematikk gjennom syv sommeruker, har jeg bakt eltefrie rundstykker hver dag. Det er imidlertid ikke alltid man spiser opp alt, og da er det greit å ha noen resteoppskrifter å ty til. Jeg lager masse brødkrutonger gjennom sommeren, og serverer det sammen med salat. Guttene mine har til og med kastet seg over krutongene og spist det istedet for potetgull! Uansett, det er en fin måte å bruke opp brødrester på, og det kan smaksettes akkurat slik man ønsker. Jeg har dilla på dill, og bruker urter fra hagen.


Dette trenger du
Brød- eller rundstykkerester
Smør og/eller olivenolje
Maldonsalt og nykvernet pepper
Urter, jeg bruker fersk dill


Slik gjør du
Skjær brødet i firkanter. Varm en panne til middels varme og ha i smør og olje. Ha i brødbitene og stek til de har sugd til seg fettet. Salte og pepre. Legg krutongene over på et stekebrett kledt med stekepapir og spre utover. Dryss over finhakkede urter og sett i ovnen på ca 120 grader til de har tørket godt inn. Avkjøles og oppbevares på glass. Bruk som tilbehør til ulike salater. 

1 kommentar:

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.