fredag 23. august 2013

Omelett - super restemat!

Med et mykt brak var vi tilbake i hverdagen med skole, jobb og vante rutiner. Vi mangler badevann rett utenfor døra, men har utsikt til hønene i hagen i stedet. Og av høner blir det egg.

Det gikk sport i å utnytte enhver matrest på hytta da jeg ikke hadde mulighet til å fly i butikken hver gang jeg følte jeg trengte noe. For det er faktisk slik, at vi ofte føler at vi trenger å fylle på i kjøleskapet, mens realiteten er noe annet. Å utnytte middagsrester er en bra ting, og ofte blir noe av det man ikke klarte å spise opp dagen i forveien en viktig ingrediens i dagens middag. Også er det jo av og til slik at man beregner middag til fem, mens det kun dukker opp tre eller fire. Av og til også seks. Uansett, det er vanskelig å beregne akkurat hvor mye man trenger til middag, og bruk av rester er viktig i kampen mot at alt for mye mat skal havne i søppelet.


Jeg har funnet en perfekt metode å bruke opp middagsrester, særlig dersom jeg ikke har så mye igjen - jeg lager omelett. Og siden jeg har et godt forhold til komfyren min, gjør jeg det enkelt - jeg steker den i ovn, og det blir nesten som en pai uten bunn. Ta utgangspunkt i det du har igjen fra i går, tilsett eggeblanding, stek i ovn og server med salat og eventuelt brød for de som spiser det. Voila! Lett som en plett! Dette er ikke bare godt til middag, det går fint an å lage seg omelett til frokost eller lunsj også.

Denne gangen ble det omelett laget på lakserester, ovnsbakte amandinepoteter og løk. Du kan selvsagt putte akkurat det du ønsker eller har tilgjengelig i omeletten.

Dette trenger du
Egg
Crème fraiche eller fløte, ca 1 spiseskje pr. egg
Litt lakserester
Poteter
Løk

Slik gjør du
Hakk og stek løk i en panne med litt nøytral olje. Fordel restematen en liten ildfast form eller porsjonsformer. Jeg har noen små firkantede former fra Ikea som stadig benyttes til dette formålet. Pisk egg og fløte/crème fraiche lett sammen og hell over i formene. Stek i ovn på ca 180 grader, til de er ferdige. Tid vil variere avhengig av hvor stor formen er, og hvor mye egg som er i. Følg med og ta formene ut når eggeblandingen er blitt stiv uten å være tørr.

Server med salat og andre grønnsaker og eventuelt brød.


1 kommentar:

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.