mandag 23. juni 2014

Rømmegrøt til St.Hansaften

Det er St.Hansaften idag og mange har som tradisjon å servere rømmegrøt og spekemat. Minstemann i huset og jeg har startet hyttesommeren for i år, men glemte dessverre å legge rømme i handlekurven. Og siden vi befinner oss på en øy, blir det et såpass stort prosjekt å fremskaffe nødvendige ingredienser at vi nøyer oss med spekemat. Her er likevel oppskriften for grøtglade - det er iallefall guttene mine. Grøten på bildet er forresten foreviget på Byrkjedalstunet.


Dette trenger du
6 dl seterrømme, det vil si to bokser
2,5 dl hvetemel
6 dl H-melk
1 ts salt

Slik gjør du
Ha rømmen over i en gryte og kok opp. La det koke på svak varme i noen minutter. Rømmen blir på dette tidspunktet rennende. Sikt over halvparten av melet under omrøring. Vent til fettet pipler frem og ta det vekk med en spiseskje. Ha i vekselvis melk og resten av melet og rør godt. La det koke slik at melsmaken forsvinner. Smak til med salt tilslutt.

Server med fettet - om du klarer - sukker og kanel.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg har bodd i England de siste årene og skulle gjerne ha laget rømmegrøt til sønnen min. Derfor lurer jeg på hva som er forskjellen mellom seterrømme og valig rømme? Hadde det gått ann å laget med vanlig rømme også?

    Hilsen Malin

    SvarSlett
  2. Jeg tror det går helt fint med vanlig rømme også, så lenge den ikke er fettredusert. Lykke til!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.