onsdag 25. mars 2015

Andeconfit i form

Er du ute etter det ultimate tipset til god mat som nesten ikke krever innsats? Listen carefully!
Stikkord er grønnsaker i ovn og andeconfit. Andeconfit er andekjøtt, fortrinnsvis lår, bakt i sitt eget fett, og deretter oppbevart i fettet, noe som gir det lang holdbarhet. Andeconfit kan man selvsagt lage selv dersom man får tak i andelår og fett. Eller man kan gjøre som jeg pleier - kjøpe i delikatesseforretning. For noen dager siden var jeg for første gang i mitt liv innom Idsøe, den velkjente slakterforretningen i Stavanger. For første gang i mitt liv! Jeg er heldig å ha en mann som sjelden klarer å gå forbi Idsøe uten å komme hjem med bæreposer fulle av tørrsaltet bacon, prisbelønte pølser eller andre kvalitetsprodukter, men nå var det altså min tur.


Nok om det. Har du anledning til å handle hos Idsøe, eller et annet tilsvarende sted, råder jeg deg til å plukke med deg konfiterte andelår. Enkel og supergod mat, som tilberedes lett i ovnen.

Dette trenger du
Mandelpoteter
Gulrøtter
Soltørkede tomater
Løk, gjerne sjalottløk
Hvitløk
Olivenolje
Saft fra sitron
Fersk timian
Salt og nykvernet pepper
Andelår

Slik gjør du
Skjær poteter i båter, gulrøtter i staver, løk i halve ringer og knus og hakk hvitløk. Legg alt i ildfast form og ringle over litt olivenolje og sitronsaft. Bland godt med hendene, slik at oljen og sitronsaften spres skikkelig. Salte og pepre og ha over hakket timian.
Sett formen inn i ovnen forvarmet til 200 grader. La det stå i ca 15 minutter og legg deretter andelårene på toppen av grønnsakene og potetene. Stek videre til potetene er møre og kjøttet har blitt varmt. Server gjerne med en enkel grønn salat og kanskje noen ferskbakte rundstykker. Enkel og utrolig god mat til påskedagene!

2 kommentarer:

  1. Hei Ine

    Ser veldig godt ut!
    Om du ikke har testet lammeconfiten fra Idsøe så anbefaler jeg den. Tror faktisk det er Idsøe som har funnet opp dette. Finner ikke lammeconfit noen andre steder. Fantasisk godt!

    Trond

    SvarSlett
    Svar
    1. Som det står i teksten er disse fra Idsøe - og du har helt rett i at det er fantastisk godt!

      Slett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.