onsdag 13. mai 2015

Grønn te-is

Matcha, som er finmalt grønn te, er en stor snakkis om dagen, og skal inneha en rekke helsebringende egenskaper. Som vanlig blir jeg skeptisk dersom lovordene skrives i altfor store bokstaver, men matcha gir både skarp farge og setter artig smak på ting, så hvorfor ikke prøve? Ulempen er at matcha er kostbart, så det passer bra at man ikke trenger å bruke mye av gangen.


Jeg prøvde å lage iskrem med grønn te-smak første gang for fire år siden. Da måtte jeg til utlandet for å få tak i matcha, men idag tror jeg det er mulig å få tak i på helsekosten eller andre spesialbutikker. Uansett, iskrem med grønn te smakte jeg første gang jeg smakte sushi - på et av Oslos aller første sushisteder, Nam Kang sushi i Torggata. Et sted som fremdeles lever, det ble av nostalgiske grunner testet ut igjen da vi var i Oslo i julen. 
Smaken på grønn te-is er ganske karakteristisk, men jeg er begeistret. Selve fremgangsmåten er klassisk iskrem-metode; vispe eggeplommer og sukker, varme opp melk og fløte og blande det sammen og deretter varme til kokepunktet. Om du har iskremmaskin, bruker du det, om du ikke har, er det bare å sette bollen med iskrem etter avkjøling i fryseren og røre innimellom slik at den ikke krystalliserer seg. 

Dette trenger du
6 eggeplommer
1,5 dl sukker
3,75 dl kremfløte
3,75 dl helmelk
En klype salt
1 spiseskje matchapulver


Slik gjør du
Varm opp melk og fløte til kokepunktet. Rør inn salt. Pisk eggeplommer og sukker til det er hvitt og luftig. Tilsett matcha-pulver og pisk videre til det er helt utblandet. Ha omtrent 2 dl av den varme melkeblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme melken. Rør sammen med en tresleiv til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, mens man rører hele tiden. Blandingen skal såvidt tykne. Massen må ikke koke, da vil man ende opp med eggerøre. Ha alt over i en stålbolle og avkjøl. Rør i blandingen innimellom. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører med jevne mellomrom, til massen er blitt til iskrem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.