tirsdag 28. juli 2015

Tzatziki

Forleden dag ble det full pott på hobbyfiskeren i huset, han kom tilbake med 24 makrell! Da ble det stekt makrell med tzatziki og sennepsvinaigrettepoteter som tilbehør. Anbefales på det varmeste, og en fin variasjon til den vanlige agurksalaten. Ellers er tzatziki er suverent tilbehør til grillmat, til fisk, på et tapasbord, til lunsj sammen med en salat, til couscous- eller bulgursalat, nesten til det meste. Jeg har laget tzatziki så lenge jeg har laget mat, men det som gjør det så mye enklere nå sammenlignet med tidligere, er at man får kjøpt tykk tyrkisk yoghurt i butikken. 


Det er enkelt å lage tzatziki, men pass på at det går en stund til servering slik at den rekker å gå opp i en høyere enhet. 

Dette trenger du
6 dl tyrkisk yoghurt
1 slangeagurk
2-3 fedd hvitløk
Salt og pepper
1 spiseskje hakket frisk mynte (kan droppes)

Slik gjør du
Riv agurken på et forholdsvis stort rivjern. Legg agurken i et rent kjøkkenhåndkle og press ut en del av vannet. Bland agurken med med yoghurten. Ha i finrevet hvitløk og smak til med salt og pepper. Rør inn mynte tilslutt dersom du har det. Jeg bruker av og til rester av crème fraiche i tzatzikien dersom jeg har det tilgjengelig for litt mer substans, men om du ønsker den typiske yoghurtkonsistensen, så hold deg til yoghurt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.