torsdag 3. september 2015

Guacamole

Jeg elsker guacamole! Forrige gang jeg skrev om guacamole fikk jeg vite at det ikke skal være hvitløk i autentisk guacamole, via kommentarfeltet. Og siden jeg er snill pike, så er det ikke hvitløk med nå. For å være helt ærlig - etter at jeg fikk den tilbakemeldingen, så har jeg spist uten. Ikke fordi jeg ikke liker hvitløk. Nei, jeg elsker hvitløk, men siden det ofte serveres sammen med annen mat som inneholder den nokså dominerende hvitløken, så synes jeg det er godt med en helt ren avokadosmak. 


Den er aller best litt chunky, det vil si most med gaffel slik at den fremdeles har gode biter av avokado i seg. Guacamole passer til alt - pålegg, som tilbehør til chili con carne, taco, enchiladas eller bare som dipp til grønnsaker eller nachos. 

Dette trenger du
2 store avokado
2 sjalottløk
Saft av 1 lime
Salt og pepper

Slik gjør du
Del avokadoene i to, ta ut steinene og skrap ut alt innhold med en skje. Pass på å få med det mørkeste grønne også, jeg har nemlig lest at det er den sunneste delen av avokadoen. Mos det grovt med en gaffel og bland inn finhakket sjalottløk. Smak til med limesaft, salt og pepper.

Tips! Det finnes sikkert like mange oppskrifter på guacamole som det finnes guacamoleelskere. Jeg har sett både med og uten yoghurt, crème fraiche, finhakkede grønne tomater, chili, hakket koriander... Grunnen til at jeg liker den så enkel er at den ofte er tilbehør til veldig smaksrike retter, og da synes jeg det passer godt med den nokså rene avokadosmaken. Om du liker den med mer smak av andre ting, så bruker du bare det. Men husk at det viktigste i en guacamole er gode avokadoer! De må kjøpes modne, eller modnes på kjøkkenbenken før de brukes. Her er en liten film om hva du kan se etter for å finne den perfekte avokadoen.

Et annet tips er å la steinen ligge i guacamolen etter at den er laget, dette skal forhindre at den blir brun. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.