tirsdag 8. september 2015

Lunsjsalat med kylling, egg og avokado

Slik ser en typisk lunsj ut hos meg når jeg har gjemmekontor - og det har jeg jo stort sett. Nei, forresten, salaten danderes jo ikke slik dersom den ikke skal fotograferes, men innholdet er omtrent det samme. Blomstene har jeg tusket til meg fra en grøftekant, og er kun med for å gi et lite glimt av sol og gult når salaten skulle pyntes for fotografbesøk. 


Oppskriften er til én person, så her er det enkelt å gange opp. Det er selvfølgelig lov å tilsette andre grønnsaker dersom man har det. Poenget er at det er enkelt å gjøre en salat mettende ved å tilsette nok protein (kylling og egg) og sunne fettsyrer (egg og avokado). 

Dette trenger du
Ferdigstekt kyllingfilet
1/2 avokado
1 egg
1 liten hjertesalat
1/2 lang paprika
4-5 skiver syltede rødbeter
Alfalfa spirer

Slik gjør du
Tips! Jeg pleier alltid å ha liggende onvsbakte kyllingfileter i porsjonspakninger i fryseren. Det eneste jeg da trenger å gjøre er å ta opp en porsjon til tining om morgenen. Om du ikke har det liggende, så stek en kyllingfilet med litt pepper i ildfast form i ovnen i ca 10-15 minutter på 180 grader, eller til kyllingen er gjennomstekt. Kok egg slik at det blir smilende. Skjær hjertesalaten i strimler, legg den i en skål og legg over avokado, rødbeter og paprika skåret i skiver. Ha over litt nykvernet pepper og legg på alfalfa spirer tilslutt. Dette er lunsj som ser fantastisk ut, smaker godt, er enkel å tilberede i en matboks og metter overraskende lenge. Fast inventar på min hverdagsmeny.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.