torsdag 1. oktober 2015

Affogato på Den Internasjonale Kaffedagen

Det er den internasjonale kaffedagen i dag, 1. oktober. Av Wikipedia fremgår det at kaffedagen markeres verden rundt for første gang i år, og man tar sikte på at dette blir en årlig begivenhet for å feire kaffens fortreffelighet som drikk, samt å sette ekstra fokus på fairtrade-kaffe. Kanskje ikke tilfeldig at Grünerløkkas siste tilskudd til kaffebarstammen, The Secret Coffeeshop, valgte denne dagen til å avsløre at kaffen de serverer til det kritiske kaffefolket i Oslo, kommer fra Coop. Nok om det.


Jeg liker elsker kaffe. Jeg starter dagen med to doble espresso direkte fra min høyt elskede Rancilio Silvia. Har du lyst til å investere i en kaffemaskin, men ikke helt vet hva du skal velge? Jeg har skrevet en uhøytidelig vurdering av kaffemaskinen min HER, ta gjerne en titt dersom du vil ha en liten innføring i kaffemaskiner og min personlige mening om den maskinen jeg endte med å kjøpe for en del år siden da vi trengte ny kaffemaskin. Og for å si det som en kamerat av meg sa engang:

"Kapselmaskiner og automatiske maskiner lager helt grei kaffe hver eneste gang, men de lager aldri virkelig god kaffe. De lager kaffen for deg men de lærer deg ikke noe om kaffe, og gir deg ikke muligheten til å bli bedre."


Nok prat om kaffemaskiner og den internasjonale kaffedagen. Jeg laget affogato i dag. Dessverre ikke med hjemmelaget is, og dessverre brukte jeg så lang tid på å style bildet at isen smeltet. Den skal altså ikke være helt smeltet, og må derfor serveres og spises straks den er laget til. Men tanken var god - variér kaffen med is, så har du deilig dessert også. Affogato er nemlig vaniljeis - kanskje hjemmelaget, kanskje kjøpt - med en shot espresso over. Her er oppskriften på både isen og affogato:

Dette trenger du
6 eggeplommer
2 dl sukker
3,75 dl h-melk
3,75 dl fløte (ikke matfløte)
2 vaniljestenger
1 klype salt

Slik gjør du
Varm opp melk og fløte med halvparten av sukkeret til kokepunktet. Skjær langs vaniljestangen med en kniv og skrap ut frøene med en teskje. Ha frø og stengene i gryten med melkeblandingen. Rør inn salt. Eggeplommene og resten av sukkeret piskes til det er hvitt og luftig. Ha omtrent 2 dl av den varme fløte- og melkeblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen med en visp. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme fløten. Rør sammen med en visp til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, eller rett under kokepunktet, mens man visper. Blandingen skal så vidt tykne. Massen må ikke koke, så her gjelder det å være oppmerksom. Hell den varme ismassen i over i en ny bolle/gryte over en sikt. Legg vaniljestengene tilbake i massen og avkjøl. Rør av og til mens den avkjøles. Sett i kjøleskapet så den er helt avkjølt før du eventuelt setter igang med ismaskinen. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem - jo mer iherdig man rører, desto mer silkemyk blir isen.

For å lage affogato, som enkelt nok er vaniljeis med en espressoshot over, trenger man følgelig espresso. Ha en raus kule vaniljeis i et glass og hell over en enkel espresso. Pynt eventuelt med litt hakket sjokolade eller et dryss sjokoladepulver uten sukker.

Nytes med én gang.

Og helt til slutt. Jeg skal dele en hemmelighet med dere. Jeg kjøper faktisk espressobønnene mine på Coop. Hvertfall i hverdagen.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.