onsdag 7. oktober 2015

Ovnsbakte grønnsaker med friske urter og sitron

Ovnsbakte grønnsaker er supert tilbehør til både kjøtt og fisk. Denne bruker jeg ofte når jeg inviterer til middag, og særlig dersom vi serverer vilt. Sitron og rosmarin står godt til viltkjøtt med saus, og det er enkelt og greit å tilberede alle grønnsakene i en form. Da trenger jeg strengt tatt ikke flere grønnsaksretter enn denne, og det går an å gjøre klart en del på forhånd. Begge deler er smart når man ellers er stressa fordi man skal ha gjester og masse å gjøre. Man vil jo være med på middagen selv også. 


Oppskriften her er litt unøyaktig, fordi det bare er å bruke de grønnsakene man liker best, de som er i sesong eller de som er lettest å få tak i. Nå på høsten fråtser jeg i de rotgrønnsakene jeg liker aller best, helst fra Norge. 

Dette trenger du
Gulrøtter
Rødbeter
Rødløk
Sellerirot
Polkabeter
Hvitløk
Eventuelt fersk timian
Sitron
Noen stiler fersk rosmarin
Olivenolje
Akasiehonning
Maldonsalt og nykvernet pepper

Slik gjør du
Rens og skrell grønnsakene og del dem i noenlunde like store biter, staver eller båter. Rødløken skrelles og skjæres i båter. Legg alle grønnsakene, bortsett fra rødbetene, i en ildfast form. Ha i litt finhakket timian. Legg over noen hvitløksfedd med skallet på. Press over sitron og legg sitronbåtene sammen med grønnsakene. Ringle over litt olivenolje og honning og bland lett med hendene. Legg rødbetene litt utover men ikke bland mer sammen, da vil alt ta farge fra rødbetene. Salte og pepre og legg tilslutt rosmarinstilkene på toppen. Sett i forvarmet ovn til ca 200 grader og la det stå til det er ferdig, ca 30-40 minutter, litt avhengig av hvor store bitene er og hvor mye det er. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.