lørdag 19. desember 2015

Risgrøt

Her i huset hører grøt med til jul. Den tid er forbi da guttene mine spiste seg lei av risgrøt i barnehagen og på avslutninger før jul, så nå kan jeg lage det hjemme igjen. Grøt er ikke spesielt vanskelig å få til, men den kan koke over og brenne seg i gryten. Jeg lager derfor alltid grøt i ovnen, slik at jeg slipper både at den koker over og at den brenner seg. En annen ting som er praktisk med å lage grøt i ovn, er at man kan forberede noe av middagen om morgenen, sette gryta i ovnen, og VIPS! middagen er ferdig når du kommer fra jobb. Enkelt og greit. 


Oppskriften rekker til 3-4 personer.
Dette trenger du
2 dl grøtris
4 dl vann
1 liter melk
1 klype salt

Slik gjør du
Kok opp ris og vann i en gryte som tåler å stå i ovnen. La det syde til vannet er borte. Tilsett melk og kok opp under omrøring. Sett så gryten inn i ovnen og la den stå der. Temperatur og lengde avhenger av hvor lang tid du ønsker det skal ta. Ofte formvarmer jeg ovnen til 150 grader varmluft, og senker temperaturen til 100 når jeg setter inn gryten. Da tar det et par timer å få ferdig grøt. Om man setter inn i kald ovn, tar det lenger tid. Lokket skal være på underveis, og det er ikke nødvendig å røre. Rør inn litt salt når grøten er klar til å spises.

Serveres med kanel, sukker og smør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.